Onderwerp: Heleen Mees heeft gelijk: split screen af en toe heel hard nodig.. |
Van: Rik Min <r.min@hetnet.nl> |
Datum: 5-10-2016 17:34 |
Aan: Volkskrant <redactie@volkskrant.nl>, Volkskrant Brieven <brieven@volkskrant.nl> |
==== WILLEN JULLIE DIT BERICHT DOORMAILEN NAAR HELEEN MEES =====
==== M. DANK EN VR. GR. --- RIK MIN ===
Geachte Heleen Mees,
Uw artikeltje 'Queen of the split screen', vandaag in de Volkskrant, vind ik goed raak geschoten. Alle informatie parallel in je kunnen opnemen om de juiste conclusie te kunnen trekken, intrigeert me al jaren. Om problemen te kunnen oplossen of om een betoog te kunnen snappen of doorgronden moeten alle perceptie-kanalen wagenwijd openstaan, zowel de ogen als de oren. Je moet dingen van alle kanten in alle dimensies, spraak, beeld, lichaamstaal, achtergrondgebeurtenissen et cetera, in een oog-opslag kunnen overzien. De ogen moeten de lichaamstaal opvangen. De oren moeten het gesprek en soms de kleinste versprekingen kunnen opmerken. Ondertiteling is ook een goed hulpmiddel. Een enkel beeld op TV is dan vaak onvoldoende.Dat heeft u goed gezegd.
Ik deed meer dan 10 jaar studie naar parallellisme. (Het kostte
zo veel tijd omdat ik mooie slimme educatieve software moest
ontwikkelen.) Ik ontwikkelde de 'parallelle informatie' theorie
(the PI theory). Deze theorie kon ik linken aan de 'cognitive
load' theory (the CL theory) en het 'split attention' concept [zie
bijlage/voetnoot].
Hierbij mijn uitkomsten en een website met meer daarover.
http://www.rikmin.nl/Papers/YuOld.html
http://www.rikmin.nl/Menu.html
Hoogachtend
HOE WERKEN MENSEN ACHTER EEN BEELDSCHERM? HOE KUNNEN MENSEN PROBLEMEN OPLOSSEN ALS JE NIET ALLE INFORMATIE KAN OVERZIEN?
Als je een spelletje speelt wil je je score kunnen zien en het aantal creditpunten dat je nog hebt. Als je journaal-beelden op TV ziet, wil je een journalist kunnen horen praten. Als je een multimediale lezing bijwoont wil je naast de spreker ook zijn slides kunnen zien. Parallellisme is overal en essentieel waar begrepen en geleerd moet worden ['Parallellisme'. Min, eerste publicatie 1994]. Bij traditionele leermiddelen is het wat moeilijker dan bij moderne leermiddelen.